Onze identiteit

We hebben een aantal punten dat wij als school erg belangrijk vinden:

Hoe zien wij dit voor ons zou u zich misschien afvragen? We hebben bewezen methodes voor een vreedzame school maar daarnaast gebruiken wij ook nog andere technieken om de leerlingen zelf te leren omgaan met conflicten en ook conflicten oplossen.

De methode die we hier voor gebruiken is ‘de Vreedzame School’. De Vreedzame School schetst binnen de school een sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Deze principes passen wij als volgt toe: Kinderen mogen zich vanaf groep 7 en 8 op geven als mediator. Wij hebben gemerkt dat kinderen elkaar goed begrijpen en verantwoordelijk met deze rol omgaan. Ze zien vaak eerder als er conflicten op het schoolplein zich ontwikkelen dan onze pleinwachten. Ze gaan vervolgens in gesprek met de kinderen en lossen dit samen op. Ze krijgen van een leraar trainingen hoe ze dit het beste kunnen doen. Zo gaan de kinderen die dit willen met een extra vaardigheid van de basisschool af.

Didactiek

Wij proberen ons te onderscheiden op verschillende vlakken. Dit doen wij doormiddel van goed ‘op maat’ onderwijs te geven tijdens de basisvakken, maar ook te werken aan andere vaardigheden. Denk hierbij aan creatieve vakken zoals handvaardigheid, tekenen, dans en muziek maar ook en technische vaardigheden zoals techniek en ICT.

Onder basisvakken vallen:

Wij gaan mee met de tijd maar vinden een netjes handschrift ook belangrijk. Daarom proberen wij de balans te houden tussen digitaal en papier. Wij werken voor onze digitale lessen met een Chromebook. Via onze digitale reken methode kunnen we vanaf eigen computer goed bij houden hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt. Ook maken wij gebruik van touchscreen in elk lokaal, zodat de lessen ondersteund kunnen worden door middel van digitaal lesmateriaal.

Op loop afstand zit een gymzaal waar alle groepen gymles krijgen van een enthousiaste vakdocent.

Vakken zoals techniek en ICT worden gegeven in een speciaal lokaal. Hier is een gedeelte ingericht met computers en een gedeelte met werkbanken. Voor activiteiten zoals figuurzagen, timmeren en aanleggen van stroomkringen.

Het computer gedeelte wordt gebruikt voor ons ICT vak. De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Wij vinden het daarom ook belangrijk om tijd te invensteren in de digitale geletterdheid van kinderen en hun 21st Century Skills.

Vanaf groep 5 krijgen de leerlingen een voorlichting over het internetgebruik. Er wordt verteld wanneer er goed gebruik van wordt gemaakt het fijn kan zijn en natuurlijk van belang is om te gebruiken in het alledaagse leven, maar dat er ook gevaren aan het internet zitten. Niet alleen denken aan mensen die zich voordoen als andere, maar ook aan nep winacties of spam. Het doel is dat de leerlingen de gevaren leren herkennen en zichzelf meer bewust worden van het internet.

Vanaf groep 6 gaan ze hun eigen site ontwerpen met een eigen webwinkel. In groep 7 en 8 gaan ze ook beginnen met programmeren en leren ze zelfs hun eigen app ontwerpen!

Om de combinatie van techniek en ICT op te zoeken hebben wij ook een 3D printer. Wij gebruiken dit om kinderen te leren dat je vanuit het niets iets kan ontwerpen en produceren. Speciale aandacht gaat uit naar het ontwerp en ontwikkelproces, zodat leerlingen begrijpen hoe het process verloopt. Dit wordt veelal aangeboden in groep 7 en groep 8. Dit is hoe wij ons onderwijs in 2032 voorstellen.

Maatschappelijk

Voor ons is het belangrijk dat u en uw kind zich beide fijn voelen in de school. Wij vinden contact met thuis belangrijk. Wij denken dat een nauwe communicatie tussen ouders en school bevorderlijk is voor de ontwikkeling van het kind. Daarnaast ook voor het sociaal-emotionele aspect is het belangrijk dat u weet wat op school afspeelt zodat u daar thuis eventueel op in kunt spelen. Wij hopen dat als u zich ook zo vrij voelt als wij iets moeten weten van thuis dit ook met ons kunt delen.

Wij kijken ook graag naar de toekomst daarom gaan wij zuinig met materialen om zodat we zo min mogelijk verspillen, scheiden we afval vanaf groep 1 en proberen wij de kinderen bewust te maken van milieu.

2 keer per jaar wordt er een sponsorloop georganiseerd. Groep 8 kiest het goede doel uit voor die sponsorloop. En het opgehaalde geld wordt dan aan dit goede doel geschonken namens onze school. We proberen hier natuurlijk ook een les van te maken. We gaan tijdens ‘de vreedzame school’ lessen over het goede doel praten en wat het voor een goed doel betekend dat wij geld voor hun inzamelen. Mits dit mogelijk is nodigen we ook iemand uit van dit desbetreffende goede doel.

Levensbeschouwing, kunst en cultuur

In de huidige samenleving zijn mensen van veel verschillende afkomsten en culturen aanwezig. Wij vinden het belangrijk dat iedereen, ongeacht zijn/haar afkomst en cultuur zich welkom voelt bij ons in de school. Omdat wij als school ook actief pluriform willen zijn, hebben wij gekozen om onze school in te richten als openbare basisschool. Verder vinden wij het belangrijk dat kinderen een basiskennis hebben over geloven en tradities. Hier wordt vanaf groep 3 les ingegeven door onze godsdienstdocent. Ze leert de kinderen met de belangrijkste thema’s over verschillende geloven en tradities.

Wij bieden ook wekelijks creatieve vakken aan, denk hierbij aan handvaardigheid, tekenen, dans en muziek. Hiermee beginnen wij vanaf groep 1. De klassendocent geeft hier thematisch les in. De muziek en danslessen worden verzorgd door een vakdocent die komt een keer in de week langs.

De creaties die gemaakt worden krijgen een mooie plekje in onze hall of fame. Dit een ruimte in de hal om aan andere klassen en ouders te laten zien hoe goed ze bezig zijn. elke klas krijgt een plekje waar ze de creaties neer kunnen zetten. Zo is onze school gevuld met kunst van eigen bodem.

In de muziek/dans lessen werken de kinderen toe na een halspektakel. Aan het eind van het jaar hebben wij elke week op donderdag middag een halspektakel. In de dans en muziek lessen gaan de kinderen dansjes en liedjes oefenen voor een optreden voor alle klassen. Groep 8 oefent op deze manier ook voor hun eindmusical waar u natuurlijk voor uitgenodigd wordt om uw kind te zien schitteren op het podium.

Neem contact met ons opWij willen u graag nog meer vertellen!

Smiling Two Girls